Met een sterke elevator pitch profileer jij jezelf kort en krachtig waarmee jij de interesse wekt bij anderen voor een vervolggesprek over werk, opdrachten, en meer.
We moeten ons zelf steeds vaker en beter onderscheiden door onze persoonlijke unieke punten extern zichtbaar te maken. Een sterk en origineel goed verhaal over jezelf tijdens je netwerkgesprekken is dan ook een must. Maar hoe doe je zoiets? Daar zal ik in dit artikel wat meer over vertellen.
Een sterk en origineel verhaal over jezelf
Je komt hieraan door je zelf eerst een aantal vragen te stellen:
- Wie ben ik?
- Waar sta en ga ik voor?
- Welke oplossing bied ik anderen?
- Wat wordt mijn unieke verhaal aan anderen?
Zaak is wel dat je er even goed voor gaat zitten om deze vragen ook vanuit je werkelijke ik te kunnen beantwoorden. Originaliteit vraagt om diepgang…..een zoektocht naar je kern!
Je unieke verhaal is gebaseerd op het AIDA-model wat staat voor: Aandacht, Interesse, Desire en Actie.
De Elevator Pitch
Kop
(aandacht)
Sprankelende en prikkelende opening
Romp
(interesse/verlangen)
Vertel dan wie je bent, welke oplossing je biedt, wat je belangrijk vindt (passie) en wat jou uniek maakt.
Staart
(actie)
Eindig met een vraag of uitnodiging voor vervolg
Zodra je de antwoorden hebt gevonden op bovenstaande vragen ben je al behoorlijk op de goede weg. Zaak is nu dat je het verhaal over jezelf ook met enthousiasme vertelt. Dus met een sprankeling in je ogen. Het is tenslotte jouw verhaal waarin jijzelf gelooft.
Laat de ander merken:
- Dat je het meent
- Dat je het kunt
- Op een eigen manier
Let op congruentie in je stem, houding, beweging, overdracht en contact!
De Elevator Pitch
Stem
Praat rustig en verstaanbaar
Houding
Sta energiek, recht op en met plezier,
Beweging
Ondersteun soms met je handen en gezichtsuitdrukking
Overdracht
Kort, positief en check of de ander je begrijpt
Contact
Luister actief en laat dat merken door te knikken, te hummen, etc.
Waar vertel jij je unieke verhaal?
Nu je weet wat je wilt vertellen en hoe, is het handig na te gaan waar jij dit verhaal zou kunnen vertellen. Dit heeft alles te maken met welke doelgroep jij wilt bereiken. Ben je op zoek naar een (andere) baan dan zal je eerst moeten nagaan waar je mogelijke doelgroep zoal zit. Zo ook bij het vinden van nieuwe opdrachtgevers of anders.
Al hoewel een elevator pitch van oorsprong een korte presentatie van jezelf is (in een lift) van 1 á 2 minuten waarmee je de interesse wekt van potentiële werkgevers, opdrachtgevers of anders kan jij je pitch ook heel goed gebruiken tijdens:
- Feestjes
- Vakbeurzen
- Netwerkmeetings
- Langs de lijn van een sportevenement
- Bij sollicitatiegesprekken
- Et cetera
De Praktijk: Zoek de verschillen….
Voor meerdere opdrachtgevers heb ik mijn training over jezelf profileren met als titel ‘in een flits je elevator pitch’ uitgevoerd. In dat kader heb ik deze twee filmpjes gemaakt waarin je ziet hoe een elevator pitch wel werkt en wanneer een elevator pitch niet werkt.
Ter afsluiting het volgende
Nu je meer weet over hoe jij je elevator pitch kunt maken wil ik je ter afsluiting nog wat tips geven en mijn Pitch-Ster! Vraag de checklist voor jouw succesvolle elevator pitch aan via contact.
Een sterke elevator pitch vraagt om een
- Kort verhaal
Je kunt dan denken aan 1 á 2 minuten
- Prikkelende opening
Zorg dat je direct de aandacht en interesse krijgt van de ander
- Maatwerkaanpak
Je gaat in op de frictie van de ander waar jij een oplossing voor bent
- Oprecht contact
Blijf kijken of de ander nog interesse heeft in jouw verhaal
- Eenvoudige uitleg
Een te ingewikkeld verhaal is een slecht verhaal
- Persoonlijk contact
Praat over jezelf in plaats van wij of mijn/ons bedrijf
- Vervolgafspraak
Sluit altijd af met een uitnodiging voor een vervolgafspraak